De koers van het schip
Het doel is bepaald, de ambitie uitgesproken en vastgelegd, maar hoe nu bij het doel te komen? Welke marketingstrategie past het beste? En wat is daar in hoofdlijnen voor nodig? Dit zowel creatieve als rationele proces kan door A-pollo goed uitgevoerd worden met als start een conceptvoorstel van de hand van A-pollo.
Na een uitgebreide briefing werkt A-pollo een eerste voorstel uit waarin een beperkt aantal strategieën wordt voorgesteld, inclusief fundamentele onderbouwing. Dit voorstel dient dan als input voor verdere besprekingen. Op deze manier kan zo snel mogelijk op tafel komen welke strategieën geschikt zijn. Dat werkt heel efficiënt. Uiteindelijk wordt samen met de organisatie of het team bediscussieerd voor welke strategie gekozen wordt.
Hoofdstrategieën zijn:
- sturen op bekendheid,
- het gericht toegankelijk maken van de zorg,
- bestaande diensten verrijken,
- het binden van patiënten,
- verwijzers en toeleveranciers,
- het verbeteren van aanbod en
- het herpositioneren van de hele organisatie.
Bent u op zoek naar een gepaste marketingstrategie in de zorg? Maak een afspraak voor een briefing met A-pollo Axel.
Na het bepalen van de marktstrategie is het belangrijk goed te kijken naar de implicaties van de gekozen strategie voor de huidige (eigen) organisatie. Wat blijft het zelfde en wat gaat echt anders in de nieuwe toekomst. Moeten er nieuwe marketingfunctie ingericht worden of nieuwe stoelen bijgeplaatst? Na die stap kan een communicatie- en veranderplan opgesteld worden.