De externe analyse, de buitenwereld naar binnen brengen
Cruciaal voor het bepalen van je eigen toekomst is een scherpe analyse van de externe omgeving waarin je werkt. De kunde om van buiten naar binnen te kijken wordt steeds vaker gedaan in de zorg, en is ook gewoon noodzakelijk. Het gaat om de mening, beleving en motivaties van je doelgroepen en belanghebbenden. En om de dynamiek bij concurrenten, de beweging in de markt in aantallen en euro’s en de nieuwe vraag van de toekomst…..allemaal belangrijke inzichten voor de strategisch keuzes voor je praktijk, maatschap, organisatie of instelling. De externe analyse kan ook in een SWOT analyse meegenomen worden.
Let wel: marktonderzoek in een ambacht. A-pollo heeft 12+ jaar SAMR-ervaring in het opzetten en uitvoeren van alle soorten marktonderzoek. Specifiek in de complexe gezondheidszorg. Om (markt)analyses uit te voeren, te interpreteren en tot veranderingen te laten leiden zijn drie belangrijke competenties nodig om toe te passen:
- Ken uw bronnen! Combineer uw bronnen! Er is veel meer aanwezig dan vaak wordt gedacht.
- Denk in trends: Het herkennen en interpreteren van trends.
- Besteed serieus veel tijd aan het geaccepteerd krijgen van de data en de uitkomsten.
Eenmaal een interne en externe analyse gemaakt, dan komt een spannend onderdeel: hoe bepaal je de ambitie, de doelen voor de toekomst?