Zorgmarketing is een creatief ‘doe’-vak. De kern is dat je goed weet wat de behoeften en motivaties zijn van je eigen doelgroepen om daar je zorgaanbod optimaal bij aan te laten sluiten.
Succesvolle zorgmarketing vraagt om kennis van de zorgmarkt én zelfkennis.
Naast gedetailleerde kennis van je doelgroepen, is het bij zorgmarketing van belang vooraf goed te weten wat voor een organisatie je zelf bent en met welke visie je de diensten of middelen wilt aanbieden. Ook heb je een scherp beeld van de concurrenten en markt-dynamieken nodig. Daarmee bepaal je je eigen positie in het speelveld. Met creatieve acties en slimme communicatie tracht je aandacht van je gekozen doelgroepen (patiënten, verwijzers en belanghebbenden) te krijgen om hen vervolgens aan je te binden.
A-pollo heeft bijna 20 jaar ervaring in marktonderzoek en marketing. Grotendeels binnen de gezondheidszorg (instellingen, zorgverzekeraars, farmacy) maar ook bij grote multinationals.
Zorgmarketing is in de basis niet veel anders dan ‘gewone’ marketing. Het gaat over (beïnvloeden van) gedrag van mensen, organisaties en markten. Het grootste verschil is dat bij zorgmarketing de markt-dynamieken veel complexer en politiek geladen zijn. Er wordt veel jargon gebruikt en het gedrag van een patiënt wijkt per definitie af van het gedrag van een gewone consument. Een patiënt (of cliënt) is door zijn ziekte of aandoening namelijk ‘uit zijn natuurlijke evenwicht’ gebracht. De patiënt en zijn/haar naasten hebben daardoor ook andere behoeften, motivaties en afweermechanismen. Daar speel je als marketeer op in! Dat maakt het vak zo interessant.
De A-pollo zorgmarketing werkwijze kent 6 basale onderdelen: Interne analyse, Marktonderzoek, Bepalen ambitie, Marketing strategie, Inrichten marketingfuncties en Marketing campagnes.